Θεατρικό Εργαστήρι

Προάγων Σεμινάριο με τη Μάνια Παπαδημητρίου και τη Ναταλί Μηνιώτη Σύγχρονες προσεγγίσεις του αρχαίου δράματος Μελέτη σωματικότητας στα χορικά ή Σωματικότητα και χορικό Χορικά από τις τραγωδίες του Αισχύλου

Θεατρικό Εργαστήρι

Έναρξη 15 Οκτωβρίου

Χώρος σεμιναρίου:
ΘΕΑΤΡΙΚΗ ΣΚΗΝΗ 14η ΜΕΡΑ
Καλλιρρόης 10, 
(Μετρό Ακρόπολης και Τράμ στάση Βουλιαγμένης)

πληροφορίες και δηλώσεις συμμετοχής στα παρακάτω Τηλέφωνα επικοινωνίας:

Σταθερό: 210 9210077
Κινητά: 6932195393, 6946007368

ΠΡΟΑΓΩΝ

 

ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ ΚΑΙ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ

 

Α. ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ

Τίτλος του συγκεκριμένου σεμιναρίου:

Σύγχρονες προσεγγίσεις του αρχαίου δράματος

Υπότιτλος:

Μελέτη σωματικότητας στα χορικά ή Σωματικότητα και χορικό

Τίτλος πρώτου σεμιναρίου:

Χορικά από τις τραγωδίες του Αισχύλου

Διδασκαλία:

Μάνια Παπαδημητρίου και Ναταλί Μηνιώτη

Διάρκεια σεμιναρίου:

 

Απευθύνεται σε επαγγελματίες ηθοποιούς, σπουδαστές δραματικών σχολών και εργαστηρίων

 

Οργάνωση και σκοπός του σεμιναρίου:

Θα διενεργηθεί σειρά μαθημάτων υποκριτικής διδασκαλίας στο αρχαίο δράμα και παράλληλα θα επιδιωχθεί η θεωρητική κατάρτιση του σπουδαστή ώστε το τελικό αποτέλεσμα να οδηγεί:

αφενός σε μια το δυνατόν πιο ολοκληρωμένη σπουδή του αντικειμένου σε πρακτικό και θεωρητικό επίπεδο

αφετέρου στην προσπάθεια του ατόμου και της ομάδας να οργανώσουν τον δικό τoυς ερευνητικό χώρο με βάση τις σύγχρονες εκφραστικές προσεγγίσεις του αρχαίου δράματος και να ασκηθούν σε αυτό.

 

Περιεχόμενο του πρακτικού μέρους του σεμιναρίου:

Θα γίνουν ασκήσεις για τη συλλογικότητα και την ομαδική εκφώνηση του λόγου αλλά και εξατομικευμένη εξάσκηση ως προς τις αναγκαιότητες του καθενός με στόχο την ανάπτυξη της μάξιμουμ δυνατότητας  συμμετοχής του καθενός στο σύνολο με υψηλή ενέργεια και ισχυρή σωματικότητα.

Οι σύγχρονες φόρμες και οι υψηλές ταχύτητες σκέψης και έκφρασης στην εποχή μας υποχρεώνουν τον νέο καλλιτέχνη  να εργαστεί αφενός πάνω  στο νόημα των λέξεων και την κατάσταση των ηρώων και  αφετέρου, ως προς τη δυνατότητα του σώματος, να ακολουθήσει αυτούς τους ρυθμούς ή να καταφέρει να τους επιβραδύνει, ακολουθώντας τη φυσική ροή της σωματικότητάς του, με στόχο την καλύτερη πρόσληψη αυτού του νοήματος από τον σύγχρονο θεατή.

Για να γίνει αυτό δυνατό, πρέπει, αφενός  ο κάθε καλλιτέχνης ξεχωριστά να εργαστεί πάνω στα ηχεία  του σώματός του και στην αλληλεπίδραση του νοήματος του κειμένου πάνω σε αυτά, και αφετέρου να καταφέρει να συνδυάσει αυτά τα δεδομένα με τη σωματικότητα των άλλων, ώστε να προκύψει το ενιαίο εκείνο σύνολο που θα υπηρετήσει το χορικό.

Το σώμα, δηλαδή, του ενιαίου συλλογικού σώματος της ομάδας, όχι  ως υποχρέωση και καταναγκασμό αλλά ως αναγκαιότητα και απόλαυση.

 

 

Περιεχόμενο του θεωρητικού μέρους του σεμιναρίου:

Ταυτόχρονα με το πρακτικό μέρος θα συνεισφέρει και το θεωρητικό μέρος του σεμιναρίου, που θα διαρθρωθεί σε τρεις ενότητες:

  1. Μελέτη της τραγωδίας του Αισχύλου Επτά επί Θήβας υπό το πρίσμα των σύγχρονων θεωριών ανάλυσης και πρόσληψης των τραγικών κειμένων.
  2. Πρόσληψη της τραγωδίας Επτά επί Θήβας στη νεοελληνική και σύγχρονη ευρωπαϊκή σκηνή.
  3. Διερεύνηση του θεατρικού φαινομένου όπως το προσεγγίζει και το αναλύει η σύγχρονη θεωρία. Πιο συγκεκριμένα ενδιαφέρει: (α) ο ρόλος και η σημασία του κειμένου στη δημιουργία της παράστασης· (β) η σημασία της ταυτόχρονης παρουσίας ηθοποιού και θεατή στο χώρο που συμβαίνει η παράσταση και η συνεισφορά τους στη δημιουργία της· και (γ) υπάρχουν συγκεκριμένα χαρακτηριστικά που προσδιορίζουν τη θεατρική παράσταση και τη διαφοροποιούν από την performance (επιτέλεση);

 

 

 

 

Β. ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ

Τα επιλεγμένα κομμάτια από την αισχύλεια τραγωδία Επτά επί Θήβας σε απόδοση Γιάννη Τσαρούχη θα λειτουργήσουν ως βασικός άξονας στην ανάπτυξη της θεατρικής παράστασης που θα επικεντρώνεται στο αντιμιλιταριστικό πνεύμα που αποπνέουν. Εκτός από τον τραγικό λόγο θα χρησιμοποιηθούν σύγχρονες μαρτυρίες από τους πολέμους που μαίνονται στην ευρύτερη λεκάνη της Μεσογείου. Έτσι οι Επτά Πύλες της Θήβας θα αποκτούν ολοένα και πιο «σύγχρονα ονόματα», όσο θα προχωρούν σταδιακά η μελέτη των κειμένων, οι πρόβες για την παράσταση και τέλος η εμπειρία της ίδιας της παράστασης σε κάθε της «επανάληψη». Η ρευστότητα των σημείων, των κωδίκων αλλά κυρίως των ίδιων των υποκειμένων (ηθοποιών και θεατών που καλούνται να τα εντοπίσουν και να τα ερμηνεύσουν, υποκριτικά ή/και εννοιολογικά) θα οδηγήσει στην κορύφωση της υπαρξιακής αναζήτησης όχι μόνο τους δύο γιους του Οιδίποδα, Ετεοκλή και Πολυνείκη, που συναντιούνται στην Έβδομη Πύλη, αλλά και όλους εκείνους που βρίσκονται μάρτυρες αυτής της μοιραίας συνάντησης. Ενσάρκωση και αφήγηση, παρελθόν και παρόν εναλλάσσονται και διαλύονται το ένα μέσα στο άλλο, τρέποντας τον αισχύλειο φόβο σε τρόμο του παρόντος.      

 

Βιογραφικά διδασκόντων:

ΜΑΝΙΑ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ:

Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1963. Σπούδασε στο Αρχ. Τμήμα του Παν/μίου Αθηνών και στη Δραματική Σχολή του Θεάτρου Τέχνης Καρόλου Κουν, όπου αποφοίτησε με άριστα. Από τον Δεκέμβρη του 2013 είναι μέλος της ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ ΘΕΑΤΡΟΥ ΤΕΧΝΗΣ.

Θέατρο

Συνεργάστηκε με πολλά θεατρικά σχήματα από το 1983 ως σήμερα: Θέατρο Τέχνης, Θεατρικός Οργανισμός ΣΚΗΝΗ, Θ.Ο. ΕΠΟΧΗ, Αμόρε, Απλό Θέατρο, Θέατρο οδού Κεφαλληνίας ΚΘΒΕ, ΕΘΝΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ, Θίασος Ξ. Καλογεροπούλου, ΔΗΠΕΘΕ ΠΑΤΡΑΣ, ΛΑΜΙΑΣ, ΡΟΔΟΥ κ.α. και με σκηνοθέτες όπως: Κάρολος Κουν, Γ. Λαζάνης, Μ. Κουγιουμτζής, Λ. Βογιατζής, Στ. Φασουλής, Β. Παπαβασιλείου, Μ. Λυμπεροπούλου, Ρ. Πατεράκη, Γ. Χουβαρδάς, Α. Αντύπας, Π. Βούλγαρης, Μιχ. Κακογιάννης, Γιάννης Ρήγας, Νικίτα Μιλιβόγιεβιτς, Στ. Ντουφεξής, Ν. Μαστοράκης, Ν. Χατζόπουλος.

Έχει παίξει πρωταγωνιστικούς ρόλους σε έργα κλασικού ρεπερτορίου (Σαίξπηρ, Μπρέχτ, Τσέχωφ, Γκολντόνι, Μαριβώ, Μολιέρος, Λόρκα, Φερνάντο Ντε Ρόχας, Τέννεση Ουίλιαμς, Ο’ Νήλ, Μπριάν Φρίελ κ.α.), τραγωδίες και κωμωδίες (Ευριπίδη, Σοφοκλή, Αριστοφάνη) στην Επίδαυρο και σε άλλα αρχαία και σύγχρονα ανοιχτά θέατρα.

Προτάθηκε πολλές φορές για βραβείο Κοτοπούλη και Κουν στις παραστάσεις:

Ζουβέ – Ελβίρα (Κλαούντια Ελβίρα) 1987, Μόλλυ Σουήννυ 1998, Τρωάδες Ευριπίδη (Ανδρομάχη) 2001, Ατσάλι (Φαίη) 2004.

 

Κέρδισε το Βραβείο Κοτοπούλη Α΄ γυναικείου ρόλου για την παράσταση Γάλα του Β. Κατσικονούρη (σκηνοθ. Ν. Μαστοράκης, 2005)

Κέρδισε το Βραβείο Α΄ γυναικείου ρόλου για την κινηματογραφική ταινία Θα το μετανιώσεις της Κ. Ευαγγελάκου (2001)

Από το 1998 διδάσκει σε δραματικές σχολές το μάθημα της υποκριτικής (Αρχή, Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν)

Από το 2001 ασχολείται με τη σκηνοθεσία:

Άκου τι λέει, Άλεκτον 2001, σε κείμενα Μπέκετ, Νικαράγουα Περιστατικό 315, Θέατρο Νέου Κόσμου 2004, Το Χαμόγελο της Γιαγιάς 2003, Θέατρο Πορεία, καμπαρέ με κείμενα δικά της, Ο Άλλος Θάνατος της Ιωάννας της Λωραίνης, Θέατρο Μεταξουργείο 2005, Ου μοιχεύσεις, Εθν. Θέατρο Πειραματική Σκηνή 2006, Το μοιρολόι της Φώκιας, καλοκαίρι 2005 σε διηγήματα του Παπαδιαμάντη, Μ’ ένα καράβι φορτηγό, χειμώνας 2006-07, Νευροοδύσσεια, πάνω σε κείμενα νευροεπιστημονικά σχετικά με το πού εδράζεται η μνήμη μέσα στον εγκέφαλο και σε κομμάτια από ραψωδίες της Οδύσσειας,  στο Θέατρο Τέχνης 2008-2009, Ο Βασιλιάς Πεθαίνει, του Ιονέσκο για το Θέατρο Τέχνης 2009- 2010, Το Όνομά μου είναι Ρέητσελ Κόρι, στο Θέατρο του Νέου Κόσμου 2009-2011, Ο Γνωστός μας άγνωστος κύριος Γκάτσος… Μικρή Επίδαυρος-Φεστιβάλ Αθηνών, καλοκαίρι 2011, O Διάδρομος,  μονόλογος σε κείμενο της Ευσταθίας με μουσική της Λένας Πλάτωνος 2012,  Ας θυμηθούμε χωρίς νοσταλγία, σε κείμενα δικά της με τραγούδια και μουσική

 2013,  Σκηνοθέτησε  το Μάθημα του Ιονέσκο με αποφοίτους της σχολής του Θεάτρου Τέχνης.

Τα τελευταία χρόνια σκηνοθέτησε για το  ΔΗΠΕΘΕ Αγρινίου και το Θέατρο Τέχνης το Καληνύχτα ντε, πάνω στο κείμενο του Χατζή Μαργαρίτα Περδικάρη και το Καληνύχτα Μαργαρίτα του Γερ. Σταύρου. Έπαιξε στο Αρχαίο αίμα, της Σοφίας Σπυράτου την Ηλέκτρα. Έπαιξε στην Κραυγή, του Τένεσση Ουίλλιαμς στο θέατρο «Φάουστ» με τον Αλέκο Συσσοβίτη και την Αδαμαντία, του Παν. Μέντη στο Θέατρο Τέχνης 2016. Σκηνοθέτησε επίσης και πάλι το έργο Το όνομά μου είναι Rachel Corrie, για το θέατρο Παραμυθίας.

Κινηματογράφος

Στον κινηματογράφο έπαιξε στις μεγάλου μήκους ταινίες: Απ’ το χιόνι, του Σ. Γκορίτσα, Οι Αθηναίοι, του Β. Αλεξάκη, Θα το Μετανιώσεις, της Κ. Ευαγγελάκου, Η Γυναίκα που επιστρέφει, των Μπάσσαρη και ν Σαββάτη, Το Βλέμμα του Οδυσσέα, του Θ. Αγγελόπουλου, Η Γυναίκα είναι σκληρός άνθρωπος, του Α. Καφετζόπουλου,  Η Ληστεία, του Α. Καρδαρά, Χρυσόσκονη, της Μ. Μαντά.

 

ΝΑΤΑΛΙ ΜΗΝΙΩΤΗ:

Γεννήθηκε στην Αθήνα. Απόφοιτη του Τμήματος Ιταλικής Γλώσσα και Φιλολογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.  Μεταπτυχιακές σπουδές με θέμα το ‘Αρχαίο Ελληνικό Θέατρο’ στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πατρών και Διδακτορικό στο Τμήμα Θεάτρου του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου με θέμα: Παρουσίαση και ερμηνεία των θεατρικών παραστάσεων του Φεστιβάλ των Συρακουσών στα πρώτα χρόνια λειτουργίας του (1914-1939). Έχει διδάξει ιστορία και θεωρία θεάτρου και αρχαίου δράματος σε δραματικές σχολές και εργαστήρια. Έχει συνεργαστεί με θιάσους σε θεατρικές παραγωγές ως δραματολόγος.

Παραστάσεις

Ο Χώρος Τέχνης 14η ΜΕΡΑ δημιουργήθηκε με σκοπό να στεγάσει την καλλιτεχνική έκφραση, από το επίπεδο της έρευνας και διδασκαλίας μέχρι τη στιγμή της παρουσίασης. Μέσα από αυτή την οπτική, ενθαρρύνουμε την υποστήριξη και συνεργασία με καλλιτέχνες ή ομάδες καλλιτεχνών για παραστάσεις, πρόβες και άλλες πολιτιστικές εκδηλώσεις, με έμφαση σε πειραματικά και πρωτοποριακά σχήματα.

Σεμινάρια

Ο Χώρος Τέχνης 14η Μέρα φιλοξενεί σεμινάρια, εργαστήρια και ειδικά μαθήματα γύρω από το θέατρο, το χορό, τη μουσική και τις εικαστικές τέχνες.

Μαθήματα

Στο χώρο τέχνης 14η Μέρα λειτουργούν μαθήματα συγχρονου χορού, κινησιολογίας, αυτοσχεδιασμού καθώς και εναλλακτικές μορφές άσκησης.